SNOOKER
Snooker is een biljartspel voor twee spelers of twee ploegen, waarbij alle ballen behalve de witte weggespeeld moeten worden. Er zijn in totaal 22 ballen: vijftien rode, zes andere kleuren (geel, groen, bruin, blauw, roze en zwart) en een witte bal. Het is het best vergelijkbaar met pool.
De belangrijkste verschillen tussen pool en snooker zijn de afmetingen; een snookertafel is in de regel groter dan een pooltafel, de ballen zijn kleiner en lichter en de keus zijn bijgevolg dunner
Spelregels Snooker
De standaard tafel
Het spel
Het snookerspel wordt gespeeld op een Engelse biljarttafel door twee of vier personen, resp. een tegen een of twee tegen twee. Het spel draait om het potten van de ballen en het is tevens een positiespel. Punten worden verkregen door het scoren van strokes en door fouten van de tegenstander. Winnaar is degene, die het hoogste aantal punten verzamelt heeft. Ook kan gewonnen worden doordat de tegenstander het spel opgeeft.
Iedere speler gebruikt dezelfde witte speelbal en er zijn 21 objectballen: 15 rode, die elk 1 punt waard zijn en 6 gekleurde ballen: geel levert 2, groen 3, bruin 4, blauw 5, roze 6 en zwart 7 punten op. Scorende strokes worden gemaakt door afwisselend rode en gekleurde ballen te potten tot alle rode ballen van de tafel zijn gespeeld en daarna de kleuren in volgorde van hun waarden / en wel van geel naar zwart.
De positie van de ballen
Aan het begin van iedere frame worden de objectballen als volgt geplaatst:
De rode ballen worden in de vorm van een driehoek gelegd, waarbij de bal die de top vormt zo dicht mogelijk bij de roze bal ligt, zonder deze te raken – en de basis van de driehoek parallel en het dichtst bij de top-band.
De speelwijze
De spelers stellen de volgorde van spelen vast, welke gedurende de frame onveranderd moet blijven. De eerste speler moet uit de “D” spelen en de frame start met de eerste stroke. De speelbal moet eerst een bal “on” raken en mag niet in een pocket terecht komen.
Een bal niet “on” mag niet in een pocket terecht komen, tevens is rood is de bal “on” voor de eerste stroke van iedere beurt, tot alle rode ballen van de tafel zijn. Elke rode bal, die in één stroke wordt gepot, scoort een punt.
Nadat een rode bal is gepot, is een gekleurde bal de volgende bal “on”, die indien gepot, scoort. Daarna wordt de gekleurde bal terug op zijn spot geplaatst. De break wordt voortgespeeld door afwisselend rode en gekleurde ballen te potten tot alle rode ballen van de tafel zijn gespeeld.
Wanneer de striker niet scoort, speelt de volgende speler vanaf het punt waar de speelbal blijft liggen. De gekleurde ballen zijn dan “on” in de volgorde van hun stijgende waarde en als ze gepot zijn komen ze niet meer terug op tafel (behalve als voorzien in de volgende paragraaf).
Wanneer alleen de zwarte bal nog op de tafel is en deze wordt gepot of er wordt een fout gemaakt, dan is het frame ten einde. Wanneer het frame in een gelijke stand eindigt wordt de zwarte bal terug op de spot geplaatst en de spelers tossen wie er gaat spelen. De winnaar van de toss speelt vanuit de “D” en de eerstvolgende score of fout beëindigt het frame.
Totaal score
In games of matches waarin de totale score telt, geldt bovenstaande regel alleen voor een gelijkstand na de laatste frame.
De striker moet trachten de bal zo goed mogelijk “on” te raken. Als de scheidsrechter constateert dat deze regel geschonden wordt, zal hij:
Indien het mogelijk is, de bal “on” te raken, wordt verondersteld dat de speler tracht de bal “on” te raken.
Het spelen vanuit in-hand
Om vanuit in-hand te spelen, moet de speelbal gestoten worden vanaf een plaats op of binnen de lijnen van de “D”.Hierbij zal de scheidsrechter desgevraagd beslissen of de bal juist geplaatst is.
Het gelijktijdig raken van twee ballen
Behalve twee rode of een vrije bal en de bal “on”, mogen geen twee ballen tegelijkertijd door de speelbal geraakt worden. Dit geld als een “foul”
Het plaatsen van de gekleurde ballen
Als een bal geplaatst moet worden en zijn eigen spot is bezet (occupied), dan plaatst men de bal op de beschikbare spot met hoogste waarde. Als meerdere gekleurde ballen geplaatst moeten worden en hun eigen spots zijn gezet, dan heeft de bal met de hoogste waarde voorrang. Als echter alle spots bezet zijn moet de betreffende kleur zo dicht mogelijk bij de eigen spot geplaatst worden.
Touching ball
Als de speelbal een andere bal raakt die “on” is of kan zijn, zal de scheidsrechter “touching ball” aangeven. De striker moet dan van deze bal weg spelen of het is een push stroke. Het wordt niet als fout aangerekend, als men zo wegspeelt, indien:
Als de scheidsrechter constateert, dat de “touching ball” bewogen is door toedoen, anders dan van de speler, wordt dit niet als fout aangerekend.
De bal op de rand van een pocket
Als een bal in een pocket valt, zonder door een andere bal geraakt te zijn, moet hij teruggeplaatst worden. Als zo’n bal geraakt zou worden, door welke bal dan ook, betrokken bij een stroke, dan moeten alle ballen, betrokken bij die stroke, worden teruggeplaatst en de stroke opnieuw worden gespeeld. Wanneer de bal voor een ogenblik op de rand balanceert en vervolgens in een pocket valt, mag deze bal niet teruggeplaatst worden.
Free ball
Als een bal “snookered” wordt na een fout, zal de scheidsrechter “free ball” aangeven. Wanneer de tegenstander de volgende stroke speelt, mag hij iedere willekeurige bal als “on” aanduiden.
Voor wat betreft deze stroke zal zo”n bal beschouwd worden als de bal “on” en ook diens waarde hebben. Het wordt als fout aangerekend, indien de speelbal niet de “free ball” als eerste raakt of waanneer de speelbal (behalve in het geval dat roze en zwart nog op de tafel zijn) door de “free ball” wordt gepot.
Hij wordt dan teruggeplaatst en scoort de waarde van de bal “on”. Als de bal “on” gepot wordt, telt deze score. Indien zowel de “free ball” als de bal “on” gepot wordt, scoort slechts de waarde van de bal “on”.
Fouls
Als een fout wordt begaan zal de scheidsrechter onmiddellijk “foul” mededelen en bij be�indiging van de stroke de strafpunten mededelen. Mocht echter een fout door de scheidsrechter of de tegenpartij niet opgemerkt voordat de volgende stroke gemaakt wordt, dan wordt deze niet aangerekend.
Als een bal niet juist op de spot geplaatst is, moet deze toch blijven liggen, tenzij hij van tafel is, dan moet hij wel op de juiste spot gelegd worden. Alle punten, gemaakt voordat de fout geconstateerd of door de tegenstander opge�ist wordt, worden toegekend. Na een fout wordt de volgende stroke gespeeld van waar de speelbal tot stilstand is gekomen.
Wordt er meer dan één fout gemaakt in dezelfde stroke, dan wordt de fout met de hoogste strafpuntwaarde toegekend.
De speler die de fout heeft gemaakt krijgt het voorgeschreven aantal strafpunten (welke bij de score van de tegenstander worden bijgeteld) en moet opnieuw spelen indien de speler die na hem aan de beurt is, hierom verzoekt. Als zo”n verzoek eenmaal gedaan is, kan dit niet meer ingetrokken worden.
Penalties
De volgende situaties leveren vier, of indien anders vermeld, meer strafpunten op:
De waarde van de bal “on”, terwijl er gestoten wordt:
De waarde van de bal “on” terwijl veroorzaakt wordt:
De waarde van de bal “on” of de betreffende bal, terwijl veroorzaakt wordt:
De waarde van de bal “on” of de hogere waarde van de twee ballen als de speelbal tegelijkertijd twee ballen raakt, behalve wanneer het twee rode ballen betreft of een free ball en de bal “on”.
Zeven strafpunten worden toegekend wanneer de speler:
Een, niet door de striker, bewogen bal
Wanneer een bal, stilliggend of in beweging, verstoord wordt door iets of iemand buiten de striker, zal de scheidsrechter de bal terugplaatsen waarbij in acht genomen dient te worden dat deze regel ook voorziet in geval de speler door andere oorzaken een bal aanraakt. Een speler is echter niet verantwoordelijk voor enige verstoring van de ballen door de scheidsrechter.
Bepalingen
De spelers
Tijdverlies
Wanneer de scheidsrechter van mening is, dat een speler ongewoon veel tijd neemt voor een stroke, dan zal de speler gewaarschuwd worden voor een eventuele diskwalificatie.
Onsportief gedrag
Een speler verliest het frame, wanneer hij weigert verder te gaan met een frame of wanneer hij zich, in de ogen van de scheidsrechter, herhaaldelijk of opzettelijk onsportief gedraagd. Hij loopt dan tevens het risico, uitgesloten te worden van andere comptities.
Straf
Wanneer de overwinning aan een speler toegewezen wordt op grond van “t hierboven genoemde, dan zal de overtreder de game verliezen en al zijn gescoorde punten kwijt raken. De andere speler zal dan de waarde van de ballen die nog op tafel zijn, bijgeteld krijgen, waarbij iedere rode bal goed is voor acht punten.
De “non-striker” (niet-speler)
De speler die niet aan de beurt is moet, terwijl de tegenstander speelt, vermijden zich in dines gezichtsveld te bevinden; hij dient op een redelijk afstand van de talfel te staan of te zitten.
Afwezigheid
In geval een speler even niet in de zaal aanwezig is, mag hij iemand aanwijzen om zijn belangen te behartigen en, indien nodig, om een fout te claimen.
Overige bepalingen